Údržba motoru

25.02.2025

Pokud bychom hledali nejvíce zanedbávanou lodní součást, bude to bezkonkurenčně motor. Pravidelná výměna oleje zde není pravidlem, ale spíše výjimkou. Mnoho majitelů totiž servis motoru porovnává s automobilovým motorem, zvláště, když mnoho lodí využívá motory, které mají základ v pohonných jednotkách automobilů nebo stavebních strojů. V případě lodních motorů je ale vše diametrálně jinak.

Výrobci automobilů prodlužují intervaly výměny oleje v zájmu snížení celkových nákladů na vlastnictví TCO, což je nejvíce sledovaný faktor z pohledu provozovatelů vozových parku, tedy flotil, ale i běžných zákazníků. Všichni servisní technici a odborníci v oboru se pak shodují, že výměna motorového oleje by měla proběhnout nejvýše jednou za 15 tisíc km, i když výrobce udává interval jiný, například 30 tisíc km. 

Lodní motory ale navíc pracují ve velmi nevhodných podmínkách. Jde o horší odvod tepla z uzavřeného motorového prostoru, a především malé, občasné využití. Co se laikovi jeví jako výhoda, je ve skutečnosti nevýhodou.

Zjednodušeně řečeno, když je motor v provozu pouze o víkendu, během týdne neodpočívá, ale trpí. Podobně je tomu samozřejmě i během zimních měsíců, kdy je mimo provoz minimálně 6 měsíců. Špinavý olej, který v motoru nečinně leží poškozuje všechny povrchy, se kterými je v kontaktu


Jaký je správný interval?

Ať už jde o plachetnice nebo motorové čluny obecně platí, že motorový olej by se měl u benzínového motoru měnit po 100 hodinách provozu, u dieselového pak po 50 hodinách provozu. Bez ohledu na to, zdá má zdvihový objem 0,3 nebo 5 litrů. V každém případě platí, že bez ohledu na počet motohodin byste měli olej vyměnit jednou za rok, v ideálním případě před zimou, aby v motoru ležel čistý olej bez nečistot. V případě lodních motorů se na tomto intervalu shoduje i většina výrobců a s velkou pravděpodobností naleznete ve svém manuálu k motoru stejné intervaly. Výměna oleje v lodním motoru je zdlouhavější a složitější než u automobilu, neznamená to ale, že byste ji měli zanedbávat s tím, že jste toho moc nenapluli.


O co se hraje?

Vítěz soutěže o neudržovaný motor vyhrává kompletní generální opravu motoru, případně koupi motoru nového. Kromě faktu, že vaše sezona v takovém případě končí, je nutné se připravit i na velké investice. V případě nových nebo repasovaných motorů se jedná o částky nad 150 000 Kč, v drtivé většině případů za holé nenastrojené motory, tedy bez příslušenství. K celkovým nákladům na opravu je proto nutné připočíst vyjmutí starého motoru z lodě, odstrojení příslušenství, poštovné za několik desítek kilogramů vážící motor (v téměř 100% ze zahraničí jako je Holandsko, nebo USA), nastrojení příslušenství a instalace do lodě. Zejména u motorových člunů se pak oprava pohybuje i přes 250 000 Kč. Pokud se jedná o koupi repasovaného motoru, často je nižší cena vykoupena nutnosti odeslání starého motoru dodavateli v rámci schematu kus za kus + doplatek.     

 

Shrnutí:

  • 1 rok: výměna motorového oleje, výměna palivového filtru, kontrola impeleru, výměna chladící kapaliny (u dvouokruhových systémů), vyčištění vzduchového filtru, kontrola zapalovacích svíček
  • 2 roky: výměna impeleru, výměna vzduchového filtru (i když nevykazuje známky poškození), výměna zapalovacích svíček
  • 3 roky: výměna převodového oleje, rozvodový řemen

Mimo tento plán: vyčištění/odvodnění nádrže paliva, nastavení řemenu alternátoru, kontrola kabeláže a konektorů